.
1) Πέρασαν δυόμισυ χρόνια που είστε Πρόεδρος του ΚΘΒΕ, και μάλιστα σε μια δύσκολη περίοδο. Παρ’ όλα αυτά οι σκηνές του Κρατικού είναι πάντα γεμάτες. Πώς τα καταφέρατε να συνδυάσετε την Τέχνη και τον Πολιτισμό με την κρίση; Ξεπεράστηκαν τα προβλήματα;
Όταν τον Αύγουστο του 2015 αναλάβαμε τη Διοίκηση, τα προβλήματα του ΚΘΒΕ ήταν μεγάλα και οξυμένα, με κυριότερο την οικονομική στενότητα και το τεράστιο χρέος (πάνω από 9 εκατομμύρια ευρώ), αλλά και τις διοικητικές και οργανωτικές δυσλειτουργίες. Προσπαθήσαμε να αποκαταστήσουμε την ομαλή λειτουργία του Κρατικού, μια κανονικότητα δηλαδή, και τα καταφέραμε σε ικανοποιητικό βαθμό. Σήμερα το χρέος έχει μειωθεί στα 2,2 εκατομμύρια ευρώ, έχουν γίνει αρκετά βήματα διοικητικής ανασυγκρότησης και, το κυριότερο, οι παραστάσεις μας έχουν επιτυχία από καλλιτεχνική και εισπρακτική άποψη. Η κρίση δυσκόλεψε πολύ τα πάντα, για όλη την κοινωνία και για τις ζωές όλων μας. Ωστόσο, πιστεύω πως ήρθε πλέον η στιγμή να αφήσουμε πίσω μας την κρίση και να κοιτάξουμε μπροστά με πίστη και αισιοδοξία.
2) Είναι το Θέατρο ανοικτό στην κοινωνία;
Ναι, το ΚΘΒΕ είναι πια ένα θέατρο ανοιχτό στην κοινωνία. Επιχειρήσαμε πάρα πολλές εξωστρεφείς δράσεις, ποικίλες συνεργασίες με όλους τους θεσμούς της πόλης και όχι μόνο (Δήμους, Περιφέρεια, Πανεπιστήμια, Μέγαρο Μουσικής, ΚΟΘ, Ωδείο, Μουσεία, Νοσοκομεία, Σχολεία, Φυλακές, ΚΑΠΗ, κ.ά.), έχουμε συχνή παρουσία σε δημόσιους χώρους, σε πλατείες, στην παραλία, ακόμη και σε διάφορα καφέ. Μειώσαμε τις τιμές των εισιτηρίων, δίνοντας τη δυνατότητα σε όλους να έρθουν στις παραστάσεις μας, κυρίως την Τετάρτη και την Πέμπτη με γενική είσοδο 5 ευρώ. Οι άνεργοι παρακολουθούν τις παραστάσεις δωρεάν (μέχρι σήμερα, 18.000 άνεργοι έχουν έρθει στο Θέατρο δωρεάν). Οι μαθητές ειδικών σχολείων, πολλοί μαθητές που δυσκολεύονται οικονομικά, τα ΑΜΕΑ και άλλες παρόμοιες κατηγορίες συμπολιτών μας έχουν δωρεάν πρόσβαση επίσης. Είμαστε ανοικτοί σε οποιαδήποτε αξιόλογη πρόταση συνεργασίας με οποιονδήποτε φορέα της Θεσσαλονίκης, της Βόρειας Ελλάδας, όλης της Ελλάδας και του Εξωτερικού.
3) Ποιες πρωτοβουλίες αναπτύξατε και ποια τα σχέδια για το μέλλον για την ανάπτυξη του ΚΘΒΕ;
Εκτός από όσα προανέφερα, προσπαθήσαμε να ανεβάσουμε ποιοτικές παραστάσεις, στις οποίες συμμετέχουν ηθοποιοί μετά από ανοιχτές οντισιόν. Αυτό είναι απαραίτητο για την ισονομία και τη διαφάνεια. Έχω συνεργατικές σχέσεις εμπιστοσύνης με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, Γιάννη Αναστασάκη, και την αναπληρώτριά του, Μαρία Τσιμά, και διαπιστώνω ότι λειτουργούν αξιοκρατικά και τα καταφέρνουν περίφημα. Έχουμε προσλάβει, μετά από προκήρυξη, μια διοικητική-οικονομική διευθύντρια, την κυρία Κωνσταντία Παπαποστόλου, η οποία έχει μεγάλη εμπειρία και ήδη βοηθά το Κρατικό στους τομείς ευθύνης της. Αναζητούμε χορηγίες από επιχειρήσεις, εταιρείες και ιδρύματα, ώστε να αυξήσουμε τα ίδια έσοδα του ΚΘΒΕ. Ως προς τα καλλιτεχνικά ανοίγματα, οργανώσαμε το 1ο διεθνές φεστιβάλ θεάτρου το καλοκαίρι του 2017 και ετοιμάζουμε το 2ο για το ερχόμενο καλοκαίρι. Επίσης, τον Σεπτέμβριο γίνεται ένα διεθνές σεμινάριο, κυρίως για νέους ηθοποιούς, που αφορά στο Αρχαίο Δράμα. Ακόμη, συμμετέχουμε με παραστάσεις μας σε διεθνή φεστιβάλ θεάτρου, στην Κύπρο, στα Βαλκάνια, στην Ευρώπη, πήγαμε πέρυσι στο Βιετνάμ, πρόσφατα στο Ισραήλ, ενώ τον Μάιο του 2018 παρουσιάζουμε την «Ασκητική» του Νίκου Καζαντζάκη στο Πεκίνο.
4) Το Φεστιβάλ Δάσους θα συνεχιστεί;
Ναι, το Φεστιβάλ Δάσους θα συνεχιστεί και θα εμπλουτιστεί με παραστάσεις ποιότητας. Ήδη το έχουμε μετατρέψει σε Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου, όπως είπα και προηγουμένως, με σημαντική επιτυχία. Οι εκδηλώσεις στα ανοιχτά θέατρά μας (Δάσους και Γης) αποτελούν όαση πολιτισμού κάθε καλοκαίρι για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης. Για τον λόγο αυτό, επενδύσαμε χρήματα και κόπο σε εργασίες αναστήλωσης και εξωραϊσμού των δύο ανοιχτών θεάτρων, που ήταν απαραίτητο να γίνουν και στις οποίες μάς βοήθησε ουσιωδώς το γραφείο του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, μαζί με το Υπουργείο Πολιτισμού.
5) Ποια η μελλοντική πορεία της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ;
Η Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ λειτουργεί αδιαλλείπτως σχεδόν 45 χρόνια τώρα, και το ζητούμενο είναι η διαρκής βελτίωση και αναβάθμιση των παρεχόμενων σπουδών για τους νέους και τις νέες ηθοποιούς. Ήδη τα τελευταία χρόνια υπάρχουν ορισμένοι εξαιρετικοί απόφοιτοι, οι οποίοι απασχολούνται επαγγελματικά στο Κρατικό μόλις πάρουν το πτυχίο τους. Καταβάλλουμε μεγάλες φροντίδες για την περαιτέρω ενίσχυση της Δραματικής Σχολής μας, που στεγάζεται στη Μονή Λαζαριστών, στο πλαίσιο μάλιστα της προσπάθειας για την αναδιάρθρωση και ανάπτυξη όλου του θαυμαστού συγκροτήματος της Μονής Λαζαριστών, αυτού του πνεύμονα πολιτισμού που αποτελεί κόσμημα για ολόκληρη τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
6) Πώς είδατε τη συνεργασία σας με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου; Θα συνεχιστεί και στο μέλλον;
Η μέχρι σήμερα συνεργασία μας με τον ΘΟΚ είναι άψογη και εποικοδομητική για αμφότερους, θέλω να πιστεύω, τους Οργανισμούς μας. Αυτή η συνεργασία θα συνεχιστεί και θα εμβαθυνθεί έτι περαιτέρω. Ο ΘΟΚ χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό οργάνωσης και επαγγελματισμού, ενώ το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα που παράγει είναι πάντοτε υψηλής στάθμης. Έχουμε πολλά ακόμη να κάνουμε και να μάθουμε ο ένας από τον άλλον, στο πλαίσιο της επωφελούς συνεργασίας μας.
7) Η παράσταση στο αρχαίο θέατρο της Αμμοχώστου έφερε και αντιδράσεις
Πώς τις είδατε; Θα επαναλαμβάνατε παραστάσεις στον ίδιο χώρο;
Η τέχνη, ο πολιτισμός και το θέατρο δεν ασκούν πολιτική, ούτε εσωτερική ούτε εξωτερική. Έχουν ασφαλώς έναν παιδευτικό και ευρύτερα πολιτικό χαρακτήρα, ωστόσο δεν εμπλέκονται σε μικροπολιτικές διαμάχες. Ο εθνικισμός και η στενομυαλιά αποτελούν κακούς αγωγούς της τέχνης. Το αρχαίο θέατρο της Αμμοχώστου είναι ένα στολίδι και ένα σύμβολο, και πιστεύω πως είναι καλό και ωφέλιμο να οργανώνονται εκεί εκδηλώσεις. Αν μας προσκαλέσει λοιπόν ο ΘΟΚ και η Κυπριακή Πολιτεία, ευχαρίστως θα παρουσιάσουμε εκ νέου παραστάσεις μας στο αρχαίο θέατρο Αμμοχώστου.
8) Προβλέπονται συνεργασίες με άλλες Κρατικές σκηνές: Εθνικό, ΔΗΠΕΘΕ;
Έχουμε ήδη συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο και με ορισμένα ΔΗΠΕΘΕ (π.χ. της Κοζάνης). Επιδιώκουμε να διευρύνουμε αυτές τις συνεργασίες και ποσοτικά και ποιοτικά. Γενικότερα, πιστεύουμε στην εξωστρέφεια του ΚΘΒΕ, για να ανταποκριθούμε στις μεγάλες προσδοκίες της Πολιτείας, που μας επιχορηγεί, και των συμπολιτών μας, που έχουν αγκαλιάσει τις παραγωγές μας.
9) Θέλω να σταθούμε και λίγο στο τελευταίο σας βιβλίο «Ο Σπινόζα και η δημοκρατία». Πώς αντιμετωπίζει ο Σπινόζα τη Δημοκρατία και τι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε από τη σκέψη του σήμερα που η δημοκρατία κλονίζεται από τα πολλά προβλήματα σε Ελλάδα, Κύπρο και Ευρώπη;
Μεγάλα ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις. Ο Σπινόζα είναι ένας κλασικός φιλόσοφος, του οποίου η σκέψη δεν έπαψε ποτέ να προκαλεί θαυμασμό. Σύμφωνα με τον Χέγκελ, «ο Σπινόζα αποτελεί κομβικό σημείο για τη φιλοσοφία: το δίλημμα είναι ή Σπινόζα ή όχι φιλοσοφία». Η δική μου μελέτη επικεντρώνεται στη σπινοζική θεωρία για τη δημοκρατία, επιδιώκοντας να συμβάλει κάπως στον σύγχρονο προβληματισμό σχετικά με ορισμένα κρίσιμα ζητήματα της δημοκρατικής θεωρίας και πράξης. Η θεωρία του Σπινόζα προσφέρει υλικό και ανοίγει ένα δυναμικό πεδίο για να σκεφτούμε την προοπτική μιας δημοκρατίας του πλήθους, των πολλών, των από κάτω. Τα προοδευτικά και τα ριζοσπαστικά κινήματα μπορούν να εμπνευστούν από εκεί και να αντλήσουν χρήσιμα εφόδια για την πολύπλευρη δράση τους. Νομίζω ότι αυτό που χρειάζεται σήμερα, μελετώντας τη σκέψη του Σπινόζα περί δημοκρατίας, είναι να σχηματίσουμε νέες έννοιες και να επινοήσουμε ανέκδοτες λύσεις για τα μεγάλα προβλήματα της πολιτικής πραγματικότητας που βιώνουμε, στην Ελλάδα, στην Κύπρο, στην Ευρώπη και στον Κόσμο.